17 oktober 2012

Funderingar kring människors mognad

Jag kom precis att tänka på en sak. Nämligen människors mognad. Ska försöka förklara hur jag tänker och resonerar.

Alla människor mognar, utvecklas och kommer till insikt i olika takt. Det finns 12-åringar som är otroligt kloka och mogna för sin ålder. Samtidigt finns det 25-åringar som man undrar över om de faktiskt har rätt ålder. Hur kommer det sig?

Jag vill se mig själv som en ganska mogen person. Jag är 21 år och tror att mitt huvud och ålder stämmer ganska bra överens. Men det är bara min egen uppfattning. Vad andra tycker och tänker har jag ingen egentlig uppfattning om.

Min syster har alltid varit mogen för sin ålder. Hon är en oerhört starkt person som inte är rädd för att säga ifrån när hon tycker att någonting är fel. Så har hon alltid varit. Det älskar jag henne för! Hon är en stor inspirationskälla och jag ser upp till henne! Även fast hon är yngre.
Lika så har jag en fyra år yngre kusin som är väldigt mogen för sin ålder. Hon står på sig, tar ingen skit och är duktig på att använda munnen på rätt sätt. Henne ser jag också upp till!

När det kommer till personer som är äldre än mig kan jag inte komma att tänka på någon speciell som jag anser vara extra mogen. Om ni nu förstår vad jag menar. Självklart finns dem!


Jag har träffat på många människor som inte är mogna för sin ålder. Personer som man anser skulle passa bättre i  yngre tonåren fast dem kanske passerat 20. Varför är det så? Finns det någon egentlig anledning till att vissa personer inte kan bete sig som sin ålder?


Allt det här blev väldigt snurrigt känner jag. Men det var som sagt var en tanke som ploppade upp i huvudet på mig alldeles nyss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar