3 oktober 2012

Lärdomar hittills

Det är en rätt stor omställning att flytta från en lägenhet i ett mindre samhälle till ett hus på landet. Jag har i och för sig alltid gillat landet, skogen, naturen och allt som hör där till. Men i 21 år av mitt liv har jag bott i samma lägenhet i en av Riksbyggens föreningar. Tillhörande gård har skötts av Riksbyggen, tre stora tvättstugor (på sex hus), trevliga grannar, lekkamrater på gården, centrum nära och diverse bekvämligheter.

Här på landet är det lite annorlunda.
# Vårt hus värms upp av el. Hjälp! Ja med tanke på hur elpriserna varit de senaste vintrarna blir jag nästan mörkrädd bara av att tänka på det. Men se så finurligt! Vi har en braskamin, installerad av förra hyresgästen. Hur bra den värmer? Kabrakarbra! Det i sin tur har resulterat i att jag fått lära mig hur man staplar ved på bästa sätt. Se där ni, det är inte alla som kan.
# Det finns en affär i närheten. Det tar bara ett par minuter med bilen. Men den har inte öppet så som jag är van vid att affärer är. Mån-ons: 10-19, tor-fre: 10-18, lör: 10-13, sön: 11-13... Jag tror i alla fall att det är dem tiderna. En annan är van vid 7-22 eller 9-21 i alla fall. Men det är nära in till Viken, så skulle det behövas akuthandla är det bara att hoppa i bilen och brumma iväg.
# Hälsningar... Alla hälsar på alla! Ja i stort sätt i alla fall. Där jag kommer ifrån hälsar man på de man är bekant med på ett eller annat sätt. I stan (Norrköping) hälsar man enbart på dem man känner. Här, på landet, hälsar alla. Det är ju dötrevligt! Men jag som är väldigt ny här har ofta ingen aning om vem det är jag hälsar på. Annars känner alla varandra eller vet vem som är vem åtminstonde. Men det tar sig. Några känner jag igen. Tur är väl det.
# Det luktar skit! Koskit, hönsskit och grisskit. Mysigt!
# På mornarna är det bäcksvart ute! Lika så på kvällarna. Undrar hur många skogsväsen som rör sig där ute egentligen.
# Alla djur! Hästar, hundar, katter, kor, höns (finns en tupp som galer kl.7 varje morgon). Jag älskar det¨!
# Posten kommer inte in genom ett hål i dörren. Nej ve och fasa! Den får jag hämta nere vid vägen.

När man är husägare tillkommer alla reparationer och underhåll. Jag har aldrig tidigare behövt fundera över det. Men under den senaste månaden har jag fått måla innertak, spackla väggar, målat väggar och lister. Intressant, roligt och lärorikt. Tapetseringen fick min svärmor sköta.


Nu ska jag njuta av mitt te, slänga in lite plankbitar i kaminen och läsa en tidning i sällskap av lillkatten Olja.

Adjö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar