20 november 2012

Diplom, beröm och pepp

Igår kväll var sista kurstillfället för mig och Selma. Jag mådde pyton och trodde seriöst att jag skulle bryta ihop totalt på väg ner till Viken. Men det blev bättre. Vi promenerade lite så Selma fick kissa och nosa av sig. Sen körde vi igång. I början var hon ganska ofokuserad, men rätt som det var släppte allt. Hon la sig till och med på kommando utomhus! Det har hon enbart gjort vid ett fåtal tillfällen. Inomhus går det rätt bra. Hon riktigt slängde sig ner på backen när jag visade att hon skulle ligga ner. Både från sittande och stående. Stolt matte! Nöjd hund!

Vi pratade med instruktören och hade ett "miniprov" för att visa vad vi lärt oss. Sitt, ligg, stanna, inkallning och ingång. Selma skötte sig super! Jag fick fler tips hur jag ska träna för att få Selma att sluta dra i koppel. Så nu blir det koppelträning för hela slanten!

Selma har varit lite kass i magen de senaste två dagarna. Teorierna om anledning har varit många. Hon fick lite blötmat blandat med torrfodret. Det kanske blev för starkt? Hon fick ett tuggben igår som hon satte i sig på två minuter. Kanske var det benet som orsakade lös avföring... Men idag fick vi svaret. Efter att ha bajsat inne en gång gjorde hon det igen. Denna gång kom det långa äckliga maskar. Fy faan! Jag ringde veterinären som föreslog avmaskning och diet. Eftersom hon var så pigg i övrigt tyckte hon det var onödigt att vi skulle åka in med henne. Emil for iväg och köpte tabletter som är en tredagarsbehandling. Håll tummarna nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar