30 december 2012

En busig hund

Selma har idag fått en dos träning. Vi körde koppelträning innan lunch vilket gick riktigt bra. Hon drar så in i norden ibland. Då funderar jag på vad det ger henne. Hon kommer inte fortare fram, hon blir andfådd och jag blir irriterad. På något vis måste jag bli roligare och mer intressant. För i nio fall av tio skiter hon fullständigt i mig. Funderar på att köpa lite korv åt henne och använda när hon är svårmotiverad eller när jag får slut på fantasi.

Inomhus fungerar det riktigt bra när vi tränar, men ute är det så mycket annat som är intressant. Hur ska jag kunna bli mer intressant än alla de dofter och ljud som finns i naturen? Hon är trots allt en jakthund!

Nu i kväll har vi kastat snöbollar på tomten. Det uppskattar hon. Att få springa och hoppa i snön efter snöbollar är ju skitkul! Nu springer hon runt inne med sin gris. En favorit bland leksakerna.

Jag har fått bli hårdare i min uppfostran. Selma är en tuff hund och det kräver ibland att jag ryter ifrån ordentligt för att hon över huvud taget ska lyssna. Jag hoppas att jag så småning om ska slippa vara så hård på rösten. Vi måste jobba mer helt enkelt. Kortare och intensivare pass. Sluta när vi ligger på topp och träna enbart när vi båda är i rätt sinnesstämning.

Jag älskar denna lilla varelse till max! Jag saknar henne när jag är ifrån henne. Men oj så frustrerad jag kan bli när jag inte lyckas nå fram till henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar