27 december 2012

Leffe Kanin


Leffe myser i knät efter att ha fått klorna klippta

Låt mig presentera Leffe kanin. Han heter egentligen Skullebos Leif och kommer från Skullebo Kaningård. Han är en Dvärgvädurslöwen. En liten kanin med lång päls och "man".
Leffe är född den 5 maj 2012 och är alltså snart 8 månader.









Leffe på grönbete

Denna lilla kanin har en mycket stor personlighet! Han är tillgiven, gosig, nyfiken och intresserad. Men låt inte skenet bedra! Han visar bestämt vad han vill!
Just nu bor han i sin bur på kontoret i huset. Där får han vara ifred från katterna och hunden. Även om Selma ofta följer med när det är dags att ge Leffe mat. Men framåt våren ska vi bygga en ny utebur åt honom. Så att han kan skutta runt tills han storknar och äta gräs tills han spricker. För guuud så skönt det är att få vara ute!



Leffe myser hos sin "moster"


När Leffe var drygt två månader fick han följa med på äventyr. Vi åkte till min moster och kusin i Örebro. Det tar ungefär 1,5 timma att köra dit, så emellanåt fick ninisen komma upp och gosa lite.
Leffe tror att han är en papegoja! Han vill nästan alltid komma upp på axeln eller ligga och trycka på ryggstödet på soffan. Där känns det tryggt och bra!







Snart ska jag få komma ut igen!
Jag har velat ha kanin sen jag var liten. För något år sedan hittade jag Skullebos uppföding och tyckte att det verkade vara en vettig person som drev den. Så småning om blev suget bara större och större. Jag läste på, tittade på bilder och till slut bestämde jag mig för att jag nog allt skulle hämta hem en liten hoppande sak. Jag pratade med uppfödaren och vi var så välkomna så. 
Jag såg Leffe på en bild och fastnade direkt för hans utseende. Väl hos uppfödaren var det han som fångade mitt intresse. Trots att det var säkert 20 små kaninungar i båset kunde jag inte slita mig från Leffe plutt.

Jag ångrar inte en sekund att vi hämtade honom! Han är en alldeles underbar liten kanin!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar