15 januari 2013

God morgon i stugan

Här började dagen kl 6.30 med en gnällande hund. Det gnället betyder "Matte vakna! Jag måste gå ut nu! Matteeeeeeeeee!". På ett ungefär i alla fall. Då är det bara att kliva upp och släppa ut lillvovven. Idag, precis som alla andra dagar, förflyttas morgonen sedan till soffan. Ofta med tvn påslagen. Så vi har legat här och myst tillsammans.

Trött Selma!

Som bekant har vi ju en kamin i denna lilla kåk. Vissa dagar går det väldigt bra att tända och det håller i sig resten av dagen. Andra dagar är det skitsvårt att ens få lite glöd i fanskapet. Det har att göra med hög- och lågtryck. Så när jag äntligen fått ordentlig fyr i kaminen tänkte jag att jag lika gärna kunde dammsuga. Jag stod ju ändå på benen. Fram med dammsugaren och så satte jag igång. Selma sprang och gömde sig under bordet. Eller ja, i hörnet bakom bordet kan man väl säga. I början blev hon skvatt galen när dammsugaren åkte på. Hon skällde och skällde och skällde och... Ja, ni fattar. Men så för några veckor sedan slutade hon med det. Det var nämligen så att Emil dammsög och Selma beslutade sig för att ta en smakbit av dammsugarslangen. Emil hann inte hindra henne. Hon fick antagligen en stöt av sitt lilla upptåg. Det är nog därför hon inte längre gillar dammsugaren. Det är väl skönt på ett sätt, men det är mindre skönt att det var på det sättet hon skulle sluta skälla på den.

Det har snöat förresten! Det snöar fortfarande. Så det blir nog och skotta idag. Gjorde ett halvhjärtat försök i förra veckan, men det var så lite snö att det kändes onödigt. Nu där emot kan det nog vara läge att ta skoveln och gå ett varv i gångarna.

Ett snöigt Holmbo


Så kommer ju Kristin idag! Hon skulle åka innan tio någon gång, så får vi se när hon kommer. Hon bor i Linköping och jag har faktiskt ingen koll på hur lång tid det tar att köra. Lite mer än en timma borde det ta i alla fall. 1,5 kanske. Men det är strunt samma. Hon kommer i alla fall och det är huvudsaken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar