14 januari 2013

Ny vecka, nya tag

Lite så känns det väl när en ny vecka börjar? Att man kan ta nya tag, nå nya mål och utvecklas ännu mer. Okej, en vecka kanske inte är så lång tid, men ändå!

Själv ska jag försöka bli en roligare matte denna vecka (och så klart fortsätta med det). Igår fick Selma världens busfasoner flera gånger. En gång orkade jag inte mer utan började stortjuta. Hunden drog i mina sockor och jag tjöt. Kul? Nej! Detta beror nog dock på att hon är understimulerad. Vad fasen? Kan hon inte bara hålla sig på samma nivå hela tiden? I flera veckors tid har det räckt med en timmas aktivering om dagen ungefär. Sen har hon sovit resten av dagen. Men nu räcker det uppenbarligen inte längre.

Med andra ord är det dags för mig att använda fantasin. Hitta på roliga lekar där hon får använda nosen och hjärnan. Jag har två "Nina Ottosson spel" men de är alldeles för lätta för henne nu. Hon har fattat galoppen och det tar inte mer än några minuter så är hon färdig. Det räcker inte! Så då har jag börjat fundera lite på vad jag kan hitta på istället.

-Gömma godis inne. Jag lägger ut godis lite här och var i ett rum, sen får hon använda nosen för att hitta det.
- Lägga godis under en burk/hink. Jag kommer först att visa henne att jag gör det, så att hon förstår var godisen tar vägen. Sen får hon helt enkelt jobba för att försöka komma åt godiset.
- Lägga godisspår ute. Det har vi gjort några gånger och hon verkar uppskatta det. Bara att fortsätta med den saken. Men kanske variera svårighetsgraden lite.
- Lära in nya "trick". Sitt och ligg kan hon. Fast ligg sitter inte hundra. Jag måste fortfarande visa med handen vad hon ska göra. Så det ska jag försöka jobba mer på. Sen tänkte jag lära in "upp", vilket betyder att hon ska hoppa upp på något. "Över" tänker jag använda när hon ska hoppa över något, "under" när hon ska gå under något. Ja, ni fattar grejen va?
  Men sen skulle jag även vilja lära henne lite "onödiga" saker. Som tass, snurra, vinka, buga, sitt fint, hopp och ja, andra roliga saker helt enkelt. Men jag måste nog börja med att skriva en lista över allt. Sen får jag börja med en sak i taget. Annars lär hon väl bli alldeles förvirrad till slut.


Vad har ni för mål med den här veckan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar