16 januari 2013

Resultat

Well, resultatet av dagens spårning blev faktiskt rätt bra. Hunden är trött och ligger och sover. Dock var själva spåret lite misslyckat. Droppade ner korvbitar i nysnön, vilket resulterade i att Selma hade väldigt svårt att hitta dem. Hon följde spåret väl i alla fall, men det ligger många korvbitar kvar där ute.


På vägen upp till gärdet var det tassavtryck hela vägen. Två fina spår. Men några människospår fanns det inte. Så jag antar att det är räven som har varit ute och traskat. Förbannade skiträv! Hen tog mina döda råttor som jag begravde på tomten. En gås har hen tagit från grannens damm också. Men räven måste ju äta hen med oavsett vilket. 


Selma fick nosa av sig på vägen upp. Sen satte jag fast henne och la ut spåret. Därefter blev det en massa nosande både vid spårningen och efter. Jag tror för övrigt att Selma var en gris i sitt förra liv. För jäklar i havet så hon bökar! Ner med nosen i snön och sen kör hon bara! Det ser skitkul ut!

På tillbakavägen körde vi lite koppelträning. Det är väl det enda momentet som jag ser framsteg i just nu. Mitt i all frustration så kommer den där ljusglimten. Då jag inser att Selma faktiskt har förstått vad jag försökt få henne att göra. Det betyder dessutom att jag har lyckats förmedla min vilja till henne. Det är en underbar känsla!
Tyvärr har jag lätt att glömma bort framgångarna när vovven är helt till sig av bus och bråk. När hon vill leka och försöker få i gång mig på ett sätt som jag inte accepterar. Vid de tillfällena är det svårt att minnas vilka framsteg vi gjort och vilken underbar hund jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar