20 februari 2013

Det är inte alltid jag förstår

Nej, jag förstår inte alltid varför Selma beter sig på ett visst sätt. Jag har lärt mig att läsa hennes kroppsspråk och signaler någorlunda, men det finns fortfarande mycket jag inte förstår.

Idag tog vi den vanliga vägen när vi skulle ut och gå. Det brukar aldrig vara några problem. Det händer att hon ryggar tillbaka när det faller snö från träden, att hon reagerar på ljud från skogsmaskinerna eller när det blåser i träden. Idag fick jag vara med om något hon tidigare inte gjort. Hon vägrade gå! Hon ville hela tiden vända tillbaka och när jag gick framåt fick jag släpa henne efter mig. Jag provade att vända och då gick hon som hon brukar. När jag åter vände mig åt skogen till ville hon inte gå. Jag har ingen aning om varför. Först funderade jag på on hon reagerade på ljudet i mina hörlurar. Gick nämligen och lyssnade på radio. Men när jag höll fram ena luren visade hon inga tecken på att det var obehagligt.
Till sluta av med vände jag. Orkade inte släpa 15 kg hund i nysnö. Eftersom jag inte förstod varför hon reagerade så kunde jag inte hjälpa henne heller. Vi gick hemåt och allt flöt på bra. Vi tog en annan väg för att prova om hon skulle reagera likadant där. Det gjorde hon inte.

Hundar har så mycket mer välutvecklade sinnen än vad vi människor har. Antingen hörde Selma något eller kände doften av något som gjorde att hon inte ville gå åt det hållet. Nästa gång det är dags för promenad tänker jag ta samma väg igen. För att se om det går bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar