20 februari 2013

Det gäller att tänka till

Ja när djuren är trixiga gäller det för mig att tänka steget längre. Vad gäller katterna exempelvis så brukar de få blötmat på kvällen. Inte varje kväll, men lite då och då. Blötmaten är klart bäst och de föredrar den framför torrfodret. De senaste två dagarna har Olja sprungit ut på morgonen utan att ha ätit innan. Eftersom hon är borta rätt många timmar misstänker jag att hon hinner bli hungrig under den tiden. Så jag vill försäkra mig om att hon äter något innan jag släpper ut henne. Idag gav jag katterna blötmat på morgonen. Vips så satt de där båda två och glufsade i sig för fulla muggar. Med andra ord behöver jag inte bekymra mig över att Olja springer ute och är hungrig. Smart va?

Selma är lite halvdålig på att äta mat. När hon kom till oss glufsade hon i sig maten i ett nafs. Inte så konstigt med tanke på att hon tidigare haft sju syskon som också fått mat samtidigt. Sen lugnade hon ner sig, men åt fortfarande med god aptit. Ett tag åt hon jättedåligt, vilket berodde på att hon hade mask. Inte så konstigt alltså.
Nu äter hon ungefär hälften av vad hon borde göra enligt rekommendationerna. Vilket har varit lite av ett orosmoment för mig. Men hon är fin i hullet, varken för smal eller tjock. Hon mår inte dåligt i övrigt och när hon väl äter gör hon det med god aptit. Jag har gjort så att hon får frukost efter första promenaden. Ibland får hon den som den är, ibland häller jag i lite grädde eller något annat som aptitretare. Om vi äter lunch hos svärisarna får hon oftast lite husmanskost där. Vilket hon uppskattar mycket! Sen framåt kvällen får hon andra portionen torrfoder. Den brukar ofta slinka ner rätt snart.

Man behöver inte oroa sig så mycket för djuren och deras mat egentligen. Så länge man ser att de kan äta och att de gör det. Märker man dock att de har svårt att tugga eller att de ratar maten totalt, då är det dags att bli orolig. De kan ha fått problem med tänderna eller något annat i munnen. De kan också ha ont eller må dåligt. Då kan det vara bra att ta kontakt med en veterinär.


Leffe och fåglarna har aldrig varit krångliga med maten. Förutom att Leffe fick pellets som han inte var så förtjust i, men han åt det i alla fall. Kaniners mat ska annars bestå av hö eller gräs till största delen. Pelletsen är bara ett komplement.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar