6 februari 2013

Djuraffärer

Seriöst. Djuraffärer är nog bland de bästa butiker som finns! Nej jag är inte förtjust i att djur säljs i butiker. Inte sådana djur som behöver bli hanterade i alla fall. För personalen har inte tid till att sitta och gulla med alla djur. Även om jag tror att de flesta mer än gärna skulle vilja göra det.

Det finns så mycket roligt i djuraffärer! Koppel, halsband, selar, godis, leksaker, matskålar, aktiveringsleksaker och så en drös med andra kuliga grejer. Helt ärligt talat är det nog djuren jag lägger ner mest pengar på. Det känns så i alla fall. En del är nödvändiga saker. Så som försäkringar, mat, kattsand och strö till kaninen och fåglarna. Annat är sånt där som jag tycker kan behövas, fast det inte är livsnödvändigt. Roliga leksaker, godis, nya koppel och halsband och annat kul. Av alla djur är det Selma som kostar mest. Just för att jag köper en massa saker till henne. Träningsgodis, tuggben, kex, halsband, selar, koppel, leksaker, aktiveringsspel och lite sånt. Är det egentligen nödvändigt med allt det? Nej, kanske inte. Men jag tycker det.

- Vad det gäller träningsgodis behöver jag något mjukt som hon lätt kan tugga i sig. Bitarna bör vara små och smakrika.

- Tuggben är näst intill ett måste! Dels är det bra för tänderna. Men det är också en bra sak att använda när hon behöver lugna ner sig. Att tugga och slicka har nämligen en lugnande effekt. Åtminstone på min tös.

- Halsband och selar har varit nödvändiga. Hon växte ur sitt första halsband och därför var jag tvungen att köpa ett nytt. Nu funderar jag på ännu ett då vi ska gå en kurs. Fortsättning valpkurs nämligen. Inte för att det är något fel på halsbandet hon har, men jag vill ha ett som enbart används vid träning.
Selar har vi fem stycken. En begagnad som hon växt ur, en ny som hon också växt ur, en som svärfar köpte, en Hurtta Y-sele att använda vid spår och så en vi använder på promenader.
Koppel har jag bara köpt två stycken. Ett flexikoppel vi använde när hon var liten och ett tygkoppel som vi började använda när hon blev lite äldre. Emil köpte nyligen ett nytt koppel då det gamla blivit rätt slitet av Selmas tuggande. Något hon inte får göra, men det händer att hon tar sig friheter ibland.
Jag funderar även på ett nytt koppel till kursen. Det är dock inte så nödvändigt.

- Leksaker är något jag slutat köpa. Hon har det hon har helt enkelt. Varefter sakerna går sönder får jag investera i nya. Jag har själv gjort ett gäng flätor som hon uppskattar mycket. En billig och smidig lösning med andra ord.

- Två aktiveringsspel av Nina Ottosson har jag köpt. Ett nytt och ett begagnat. De ligger i lådan och har inte blivit använda på ett tag. Mest för att hon nu förstår grejen och det tar ingen tid för henne att få tag i godiset. Istället hittar jag på andra saker för att aktivera hennes nos och hjärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar