11 februari 2013

Fiskabstinens

Jag har alltid gillat akvarium och fiskar. När jag var 10 år fick jag för egna pengar köpa en guldfiskskål, tillbehör och en guldfisk. Snacka om lycka! Att man senare har kommit fram till att guldfiskar inte ska bo i en femliters skål är kanske inte så konstigt. Totalt hade jag fyra guldfiskar och slöjstjärtar. Alla dog inom 30 dagar. Istället skaffade jag kardinalfiskar. De trivdes som fisken i vattnet! Ha ha ha!

Nu börjar suget efter ett ordentligt kar eskalera rätt ordentligt. Fiskar är otroligt vackra och roliga att titta på. Samtidigt är det ett djur som inte kräver så mycket av ägaren. Inga promenader, inte mycket städning, ingen träning, inget släppa in och släppa ut, inga fjädrar eller frön som skräpar ner. Ja ni fattar va? Alla de djur vi har kräver en hel del omvårdnad och skötsel.

Nu är frågan hur stort kar jag ska ha. Vilka fiskar kan och vill jag ha? Vill jag ha ett grönskande akvarium eller ett ökenlandskap? Det är mycket att tänka på med andra ord.

Men ett akvarium vill jag ha! På lördag ska jag och Emil åka till Norrköping. Åby motorklubb har en marknad i mässhallen nämligen. Jag tänkte passa på att åka till Norrköpings akvarium och Djurmagasinet. För att få glo på både det ena och det andra. Men framför allt akvarium den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar