4 februari 2013

Lugnet har lagt sig

Selma har fortsatt att vara orolig till och från hela dagen. Att ignorera henne verkar fungera bäst. Till slut blir hon så trött av att springa fram och tillbaka att hon lägger sig ner och somnar. Så jag tänker fortsätta ignorera henne när hon är orolig. Kommer hon till mig och söker uppmärksamhet får hon den. För att jag på så vis kan visa att jag finns där och att jag har koll på läget. Eller är det helt fel kanske? Jag vet inte. Det finns så mycket att tänka på när det gäller hundar att jag ibland känner mig helt snurrig!

Orsaken till att Selma beter sig så här är antagligen för att hon inte anser att jag är en tillräckligt stark ledare. Tidigare har det inte varit några som helst problem, men helt plötsligt duger inte jag till att ta hand om alla läskiga spöken hon ser och hör. Jag måste alltså förstärka och befästa min roll som ledare ännu en gång. För att hon ska känna sig trygg tillsammans med mig. Jag ska vara flockledaren, inte hon. Inte för att jag ska bestämma och domdera över henne, utan för att hon ska känna att jag har koll och att hon inte behöver vara orolig.
Hur jag ska göra det vet jag dock inte. Därför tänker jag sätta mig och leta information om bra övningar jag kan använda mig av.

Just nu ligger Selma och sover i alla fall. Efter att ha sprungit runt, varit orolig och skällt ut en hund som gick förbi blev det väl för mycket till slut.


Så här vill jag att Selma alltid ska vara tillsammans med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar