4 februari 2013

Orolig hund

Selma är orolig. Jag förstår inte varför. Sist hon betedde sig så här var när Emil hade åkt hemifrån i fredags. Men nu vet Selma att husse inte är hemma. För det har han inte varit på hela dagen. Han åkte och jobbade tidigt i morse. Ändå beter hon sig så här. Som att jag inte alls har koll på läget och att hon därför måste springa mellan köket och kaminen för att se så att inget farligt kommer in. Lite så känns det. Hon springer oroligt fram och tillbaka med en låg svans och öronen aningen bakåt.

Så vad kan jag göra åt detta? Vad kan jag göra för att få henne lugn och stabil igen? Jag vet faktiskt inte. Sist provade jag att låta henne lugna ner sig själv, att hjälpa henne lugna ner sig, ignorera henne totalt och att prata med henne. Inget fungerade förrän Emil kom hem igen.
Idag tänker jag därför ignorera henne helt. Det har jag gjort frånsett att jag nyss släppte ut henne. Sen får vi se hur det går. Själv försöker jag hålla mig lugn för att inte spä på hennes känslor.

Jag önskar att hon låg så här istället för att springa runt!

Vi fick oss i alla fall en kortare promenad i förmiddags. Jag satsade mer på att hon skulle få leka av sig. Vi klev ut på gärdet och spårlinan åkte på. Hon fick jaga boll och busa med den. Hon brukar springa runt mig i cirklar som för att få igång mig. Hon springer mot mig och jag försöker få tag i henne. Då vänder hon snabbt eller springer förbi som i "Du kan inte ta den!". Busfia!
Hon fick gå i linan hem också. För att ha lite mer svängrum. Det gick bra och hon skötte sig fint. Ett bra alternativ till att ha hunden lös tycker jag.

Vi fick blodpudding hos svärföräldrarna till lunch. Något som både jag och lilltösen uppskattade. Det behövdes fyllas på med energi efter lek och jobbsökande. Ja jag har suttit och sökt jobb idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar