26 februari 2013

Solen ger mig energi

Ja det gör den verkligen. En timma var jag och Selma ute i förmiddags. Jag lapade sol som en riktig liten kisse! Idag passade jag på att köra lite koppelträning med Selma. Meltizo-selen har nämligen två ringar att fästa kopplet i. En på bröstet (som förhindrar ryck) och en på ryggen. Vill jag ha en lugn promenad, eller känner jag att jag inte orkar träna och traggla, då kör jag med kopplet fram. Men så fort jag känner att det är dags för lite koppelträning så är det bara att byta ring. Supersmidigt!

Selma skötte sig riktigt fint idag faktiskt. I början blev det lite dragit, men hon insåg snart vad jag ville att hon skulle göra. Flera gånger under promenaden var kopplet slakt och släpade i backen. Jag fick även Selma att gå nära utan att behöva traggla så dant. Jag är supernöjd!
Vi mötte en hund på vägen, så jag stannade och väntade in på ett ställe som inte var så smalt. Den andra hunden började skälla, men matte hade koll. Selma besvarade skallet, men mer som en invit till att leka. Den andra hunden skällde på ett sätt som jag tolkade som "Matte, det går en hund där. Vem är du? Vad gör ni här?" ungefär. Efter mötet var Selma lite gnällig och ville nosa där den andra hunden gått. Det fick hon göra.


När vi kom hem igen tog jag mig en kopp kaffe. En välförtjänt sådan. Sen såg det ut så här.

Selma, Leffe och jag. Emil fick vara fotograf.

"Matte, du ser väl mig fast kaninen är här?"
"Ja Selma, jag ser dig!"

Det ska sniffas och slickas på stackars Leffe. Nosen och öronen ska tvättas och baken ska kontrolleras. Tur att han är så lugn som han är. Jag låter inte Selma hålla på för länge dock. Jag vet av egen erfarenhet att Leffe inte har några problem med att säga ifrån om han tycker det blir för mycket.

Efter all sol och en massa mysigt gos kände jag att jag var full av energi. Jag vek tvätt, startade en ny maskin, gjorde rent katternas toa, plockade undan, dammsög och torkade golven. Emil fixade mat och nu sitter vi här i soffan och vilar.

Om drygt en timma är det dags för promenad igen. Hoppas solen skiner fortfarande så att jag kan suga i mig lite fler strålar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar