17 februari 2013

Vilodagen

Söndagen anses som en vilodag. En dag då man ska göra sådant man tycker är roligt, då man kan vila och pusta ut, ladda batterierna inför den kommande veckan och bara få slappa. Eller?

Jag använder gärna söndagen till att bara vara. Sitta i soffan hela dagen och glo på tv, gå mysiga promenader med hunden, ligga och läsa, prata och bara njuta helt enkelt. Samtidigt är det just söndagen jag brukar använda till att göra alla de där måstena. Diska, tvätta, städa, göra rent hos djuren och så vidare. Nu när jag går hemma hela dagarna är det egentligen skitsamma vilken dag det görs på, men när jag jobbar ser det annorlunda ut. I veckorna blir det inte mycket gjort och när fredagen kommer är jag så trött att jag ofta däckar tidigt. På lördagen kanske det är något planerat, att åka iväg, få besök eller liknande. Så kommer söndagen, vilodagen, då jag istället måste ta itu med alla sysslor. En kollega till mig brukar göra allt sånt på torsdagen, för då är det rent och fint när hon kommer hem efter jobbet på fredagen. Rätt smart va?

Frågan är hur det blir nu när jag börjar jobba igen. Då kan jag inte bara sätta mig ner när jag kommer hem. För jag har faktiskt en liten hund att ta hand om. Visserligen kommer hon spendera dagarna med svärfar, men det säger ju inte att jag inte måste aktivera henne på kvällen. Det ska bli intressant att se hur vardagen ändras och hur jag kommer att lösa situationen så att den blir så bra som möjligt.

Denna söndag har varit fartfylld hittills. Jag och Selma var ute på en skön promenad medan Emil började städa. Vi åkte därefter och handlade och fortsatte sedan med städningen när vi kom hem. Vi fick lunch hos svärisarna och en av "sommargrannarna" kom och hälsade på. Nu sitter vi i soffan och degar och jag tänker nog faktiskt inte göra mycket mer än så idag. Visst är det skönt att kunna ge sig själv ledigt?

Denna lilla buskatt verkar ha fullt upp idag. För in vill hon inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar