21 mars 2013

Det är inte alltid kemin stämmer

Som idag. Fick ta Emils cheva ner till affären och handla. Mest för att den hade haft värme i sig så att det var varm och skön. Men nej, vi klickade inte alls idag. Jag var för hård på gasen så han spann för mig flera gånger. Ner till affären gick det bra. På vägen hem med. Så länge jag var försiktig med gasen. Men när jag svängde upp på grusvägen gick det inte lika bra. Han spann och spann. När jag sedan kom upp i backen fick jag sladd och hamnade på sniskan. Fick ge lite, lite gas för att sakta tugga mig uppåt. När jag sedan skulle parkera gick det inte heller något bra. Jag fastnade i snödrivan bakom. Som jag själv lagt dit. Pucko! Fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Nej, det gick inget vidare alls. Så ställde bilskrället och sa åt Emil att han gärna fick parkera sin bil. För jag kunde inte komma förbi snövallen. Mindre lyckat med andra ord.

Alla dessa jäkla bilar!

Kemin mellan mig och Selma där emot, den stämde alldeles perfekt idag! Hon hade varit lite gnällig och busig med Emil, så jag plockade fram godis och klickern. Sen körde vi ett litet pass. Det blev sitt, ligg, stå, stanna, hit och fot. Jag skrev igår om att använda "rätt" fot när man vill ha med sig hunden eller gå ifrån den. Jag gjorde fel och gick med vänster fot först, när jag bett Selma att ligga kvar. Vad gjorde hon tror ni? Ja precis, hon följde med. Min första reaktion var att hejda henne med ljud, tills jag insåg att det var jag själv som gjort fel. Så jag la henne igen och bad henne stanna. Då använde jag höger fot (den som var längst ifrån henne alltså) först. Selma stannade kvar. Duktiga lilla vovven!

Duktig, arbetsvillig och samarbetsvillig hund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar