6 mars 2013

Det gäller att hitta rätt

Jag kan vara en riktig tråkmåns ibland ska ni veta! Idag är en sån dag. Jag vill göra en massa saker, men så har jag liksom ingen lust att starta med något. Eller så börjar jag och tröttnar straxt efter. Så träligt!

Bestämde mig för att ta ut Selma och träna lite med henne. Försökte få henne att sitta med nosen vänd mot mig. Jo men tjena rö! Inte ville hon ha fokus på mig när det åkte bilar på vägen nedanför.
Provade då att busa och leka lite med henne. Hade dragkamp med en gammal t-shirt. Det fungerade bättre, men så fort jag bad henne att släppa tappade hon intresset för mig. Antingen hoppade hon efter leksaken eller så tittade hon ut mot vägen.
Jag bytte taktik igen. Gick in och tog på henne läderkopplet istället för tygkopplet. Sen gick vi ut på skogsvägen och tränade där istället. Det fungerade faktiskt bättre. Antagligen för att hon känner den bättre än den delen av tomten vi var på. Så hon behövde inte nosa så dant eftersom hon redan vet vad det luktar.
Vi tränade lite koppel. Det gick så där. Plockade fram godis för att få henne motiverad. Och då jävlar i min lilla låda fattade damen galoppen! Uj uj så bra det gick helt plötsligt!
Det hela slutade med att hon faktiskt gick fot med huvudet precis vid mitt ben eller aningen bakom. Yey yippie yey! Så otroligt underbart! Hon har aldrig gjort det så bra tidigare! Jag sa fot när hon gick i rätt position och belönade direkt efter. Hon var så sjukt jävla duktig! Ursäkta alla fina hittepå ord och svärord, men det finns faktiskt inget riktigt ord eller kraftuttryck som kan beskriva den känslan jag fick! Vi lyckades! Jag och jaktblandisen Selma lyckades! Hon höll fokus på uppgiften riktigt bra. Så förbannat jävla bra!

När det gick som allra bäst avslutade vi och hon fick söka efter godis som jag kastade ut på isen. Sen gick vi in igen.
Efter en stund tog jag tag i kloklippningen igen. Något som Selma inte alls gick med på! Inte för fem öre faktiskt. Lyckades klippa en och en halv klo kan man väl säga. Då hade vi brottningsmatch ett x antal gånger, jag berömde när hon var lugn och avslappnad, jag fick till och med säga åt henne på skarpen vid ett par tillfällen. Ja, sinnesstämningen ändrades snabbt!


Jag är inte ett dugg motiverad över huvud taget idag. Inte till någonting faktiskt. Kollade lite fröer då jag funderat på att så egna perenner. Men dök bara på perenner som var krångliga så jag tappade sugen igen. Jag tittade i alla fall igenom de fröer jag redan har. Tomater och paprika ska jag se till att få ner i jorden på fredag tänkte jag. Om Emil är vänlig och tar hand om Selma så jag slipper ha henne grävandes i jordsäckarna. Jag behöver också ordna någon typ av hylla att ha sådderna på. Fönstret vid kaminen är en utmärkt plats för det nämligen. Så funderar lite på hur jag ska göra där.
Sen har jag bönor, morötter, persilja, rädisor och solrosor som ska sås. Men det gör jag utomhus direkt, så de får vänta lite. Måste ordna med pallkragarna och jord till dem först. Vi tänkte nämligen så i pallkragar. (Se här om ni inte vet vad en pallkrage är.) Det underlättar så mycket! Om vi inte skulle vara nöjda med placeringen är det nämligen bara att flytta på dem. Om vi skulle anlägga ett trädgårdsland och bli missnöjda med det blir det betydligt jobbigare att flytta på det. Smart va?

Jösses vad osammanhängande det här inlägget blev nu. Men det struntar jag i. Nu tänker jag ta med mig Selma ner till Fritidsbutiken och hälsa på. Måste ändå hämta posten. Lika bra att ta en sväng in till Mia då.

2 kommentarer:

  1. http://www.ducotedechezvous.com/mpng2-front/pre?zone=dcdcv&idLSPub=1300441521

    Här är något för dig Elin, hoppas länken funkar ;)
    Kram Angelica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jäklar vad snyggt! :D Så vill jag ha!

      Radera