22 mars 2013

Duktig hund!

Straxt efter att Emil hade dragit tog jag med mig Selma ut på en promenad. En kortare sådan, men med lite träning inlagt. Så jag knäppte fast belöningsväskan runt midjan och knatade ut. På skogsvägen här har det legat två högar med hästskit. Något som står högt upp på matlistan för den finsmakande damen. I början gick de bra att undvika, men sen kom snön. Med snön kom traktorn och vips hade den plogat ut hästskiten så den hamnade lite överallt. Selma norpade åt sig bitar både här och där innan jag ens hann reagera. Så därför tänkte jag att jag med lite träning och godis skulle få henne att ignorera hästpluttarna.

Jag plockade upp godis och lockade in Selma. Hon satte sig bredvid mig på vänster sida och sen tränade vi lite "fot". Det gick supersmidigt och Selma brydde sig inte alls om hästskiten. Hon gick så fint bredvid mig och var helt inställd på att göra allt för godis.
Så gav jag henne frikommando och hon trippade iväg. Vi har valt att använda "varsågod". Det använder vi till allt! När hon får mat eller godis, när hon får gå fritt och när hon får gå ut eller in genom dörren. Supersmidigt och hon fattade rätt fort innebörden av ordet.
Efter en liten bit stannade jag och kallade in henne med ordet "hit". Först var hon lite tveksam, men snart fattade hon galoppen. Hon kom tultandes emot mig och satte sig till rätta på vänster sida. Duktiga lilla skräphunden!
Jag provade att sätta henne och be henne stanna kvar. Sen gick jag så långt kopplet räckte och kallade in henne igen. Hon fick upp rätt bra fart och var ivrig att få göra saker för godis. Helt underbart! Så höll vi på i korta stunder under promenaden. Vilket fungerade finfint!



Nu har vi legat och slappat en bra stund och det tänker jag faktiskt fortsätta med. Jag är så trött idag och det känns som om jag skulle behöva sova en stund. Det är nog ingen bra idé dock. Bättre att jag håller mig vaken och går och lägger mig i tid. Har slarvat lite med det under veckan nämligen. Fy skäms Elin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar