31 mars 2013

Dusch vs badkar

Jag är uppväxt med badkar. Under 21 år har jag använt mig av badkar. Kan ni förstå vilken pina det är att nu vara badkarslös?

Badkar är bra till mycket vill jag lova! Det mest uppenbara är väl att just bada i det. Tänk så skönt det är att krypa ner i ett varmt bad en kall vinterkväll. Eller att lägga sig i ett avslappnande skumbad efter en hård arbetsdag. Eller att krypa ner tillsammans med den man älskar och njuta av varmvatten och bubblor. Badkar är bäst!
Sen kan man så klart använda badkaret till att duscha i. Förslagsvis bör man då ha ett vattentätt badrum och kanske ett duschdraperi.
Vet ni vad man mer kan använda badkar till? Att diska i så klart! Stora, skitiga plåtar går alldeles utmärkt att diska där i. Dessutom är det gott om plats för att göra rent diverse djurburar.

Nu bor jag i ett hus med duschkabin. En liten, trång, trekantig jävel. Första stunden i duschen känns det som att jag bara vill hoppa ur igen för att jag fryser så dant! Men när jag väl fått in rätt temperatur på vattnet och sköljt av hela kroppen är det ändå rätt okej.
Bada går dock inte att göra. Eller okej, fötterna kan få sig ett bad när det är dags att rensa avloppet, men mer än så är det inte.
Jag har lyckats diska både kattoan, kaninburen och fågelburen i duschkabinen. Fast det med nöd och näppe. Det är trångt, klumpigt och allmänt jobbigt.

Ja, jag skulle mer än gärna vilja ha ett badkar här. Men vår varmvattenberedare är inte så stor. Så jag skulle inte kunna fylla upp ett helt badkar med varmvatten. Ett annat alternativ är att plocka bort duschkabinen och duscha direkt på golvet istället. Fast då skulle vi behöva kolla över utrymmet ordentligt först. Det är gjort för att duscha i det, men jag vet inte riktigt om det är vattentätt ordentligt. Det skulle i alla fall göra att duschen blev större och att jag skulle kunna diska burar där utan problem.

En annan lösning på mitt badkarsproblem är att fixa en badtunna till tomten. Något vi pratat om att göra. Så vi får se om vi kan få hit en i år, eller om den får vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar