6 mars 2013

Fruktträd

Jo då, nu är det dags för fruktträden att få sig ett lyft. Imorgon ska jag ner till svärisarna och ge mig på deras äppelträd. De är små och fina, så förhoppningsvis blir de inte allt för svårjobbade. Där emot är det rätt mycket vattenskott på dem. Så jag ska göra mitt bästa för att få bort så mycket som möjligt. Det luriga är att man inte får beskära för hårt. Risken finns då att man stressar trädet så att det får omvänd effekt. Trädet skjuter alltså en massa nya skott för att kompensera för de förlorade grenarna. Därför är jag alltid väldigt försiktig! Mer än en tredjedel av trädet ska inte tas bort. Med andra ord kan man räkna skotten och ta bort var tredje. Allt för att vara på den säkra sidan. Hellre ta för lite än för mycket.

Träd är en av mina stora passioner när det gäller växtlighet. Jag är galen i träd! Det spelar inte så stor roll vilken typ av träd det är egentligen. Under gymnasiet var jag inne på att bli arborist. Man får då lära sig betydligt mer om trädbeskärning än den korta kursen jag hade på gymnasiet. Man får lära sig att beskära stora träd, fälla träd som kanske står tokigt till och mycket mer! Jag kan fortfarande tänka mig att bli arborist, men suget är inte lika starkt längre.

Här på tomten finns det två fruktträd vad jag vet. Ärligt talat tittade jag inte så noga i höstas när vi flyttade hit.  Det finns några träd till som jag är väldigt osäker på, men misstänker att även de kan vara fruktträd. Så jag tänker inte göra så mycket åt dem. Jag får se framåt våren och sommaren vad det är för träd och då besluta mig för om jag ska göra något åt dem. Ett av äppelträden tänker jag ge mig på. Det är inte mycket liv kvar i det och det kommer stamskott från marken. Jag tänkte att jag skulle snygga till formen på trädet bara och sen får det agera som "fågelbord".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar