28 mars 2013

Glasögonorm

Jajjamen! Jag är en livs levande glasögonorm! And proud of it! Jag fick glasögon när jag var fem år gammal. Jag har alltså haft glasögon i drygt 16 år. Jag kan inte minnas att jag någon gång önskat att jag inte haft dem. De blev en del av mitt utseende. Faktum är att jag alltid har tyckt att jag ser konstig ut utan glasögon på näsan. Jag känner mig naken utan dem. För vissa kanske det låter konstigt, men det är så det är.

Förra året valde jag att prova linser. Mest för att jag gärna använder solbrillor under sommarhalvåret. Det är både skönt och ser snyggt ut. Enligt mig alltså. Tidigare har jag bytt mellan solbrillor och mina vanliga glasögon. Det har känts rätt klumpigt. Så jag gick alltså till optikern och gjorde en undersökning för linser. Tydligen kan inte alla ha det. Det beror på vilket typ av synfel man har och så vidare. Men jag skulle kunna använda dem. Jag fick ett litet provpaket och en optiker lärde mig hur man ska sätta in linser. Satan vad krångligt det var i början! Det kändes så läskigt att sitta och peta i ögonen.
Till och från under förra sommaren använde jag linser. Ibland på jobbet, men ofta när jag skulle iväg på cruisingar eller raggarfester. Då kunde jag sminka mig utan att glasögonen skulle dölja mina ögon. Dessutom kunde jag utan problem använda solbrillorna. I väskan hade jag alltid mina glasögon med mig, i fall ögonen skulle bli irriterade av linserna. Ofta fick jag ta ut dem framåt kvällen då ögonen blev torra och irriterade.

Idag tänkte jag att jag skulle peta i ett par linser igen. Det var länge sen sist! Takterna satt kvar och det var inget större problem att få i dem. Men fy så annorlunda det känns! Jag ser vad jag skriver på datorn, så de funkar ju. Men jag känner mig rätt naken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar