14 mars 2013

Lekfull vovve


Trött hund! Hon var ute och kissade en sväng först. När hon kom in ville hon leka. Så det blev ett x antal varv på golvet med flätan. Hon är så söt när hon leker! Ibland blir hon lite hårdhänt, men faktum är att det händer mer sällan nu än förut. Framsteg!

Normalt brukar vi ta två långa promenader per dag för att trötta ut Selma. För att hon ska bli aktiverad fysiskt alltså. Mental träning blir det på det sättet att jag tränar koppel, ber henne att stanna och att hon går och nosar efter spår längs med vägen. Ibland busar vi lite och ibland får hon göra saker för godis. Annars kör jag mest mental träning inomhus. Vi kör igenom det hon redan kan så som sitt, ligg, stanna, hit, rulla, tass, high five och hopp. Ibland försöker jag få henne att göra lite andra saker med. Beroende på hur motiverad jag är och hur Selma känns rent arbetsmässigt. Vissa dagar larvar hon sig och lägger sig på sidan för att sedan bara titta på mig. Andra dagar är hon ruskigt taggad. Om jag inte är snabb nog att ge henne ett nytt kommando efter belöning brukar hon ge tass. Även fast det inte alls var vad jag tänkt mig. Bra dock att hon är så peppad och försöker få belöning genom att göra trick. Det visar på att hon tycker det är roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar