11 mars 2013

Löptik

Jaha. Då har Selma börjat löpa. Det är hennes första löp och jag har gått och väntat på det sen ungefär en månad tillbaka. Tikar börjar ofta löpa när de är mellan 6-12 månader gamla. Små hundar kan börja tidigare och stora hundar senare. Vissa tikar löper första gången när de är upp till 18-24 månader. Med andra ord kan det variera rätt mycket. Men jag har nog tänkt mig att Selma skulle få sitt första löp innan ett års ålder i alla fall. Jo då, två dagar innan sin 8 månaders dag började hon.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av löptikar. Därför känner jag mig både lite nervös och skraj inför vad det här kommer att innebära. Efter att ha pratat med andra hundägare och Emil känner jag mig dock lite lugnare. Det verkar som att löpet i sig inte är så jäkla jobbigt. Tiken kan bli lite gnälligare, tröttare och lite hängig, men annars verkar det inte så farligt. Där emot ökar tydligen risken för urinvägsinfektion. Det visste jag inte. Så ska hålla lite koll på damen så hon inte är ute själv för länge. Hon sätter sig gärna och tittar ut i naturen nämligen. Att sitta på kall snö i minusgrader är väl kanske inte jättebra i det läget. Risken för livmoderinflammation ökar också. Jag har tidigare fått höra att en tik som fått valpar inte har lika stor risk att drabbas för detta. Idag läste jag på en veterinärsida att det enbart är en myt.

Ååh! Det är som om en helt ny värld öppnat sig framför mig. Men vi kommer klara det här. Jag och Selma har ju grejat flera saker tillsammans hittills. Så det gör vi nog denna gång också.

Blev lite fundersam över hundkursen dock. En löptik kanske inte är önskvärd på en kurs med flera hundar av båda könen. Men hundinstruktören sa att det inte var några problem. Skönt det! Om hanhundarna mår dåligt av att Selma löper får vi lösa det då helt enkelt. Så vi får prova oss fram. Sen vet jag inte om Selma kommer vilja träna heller i och för sig. Tikar kan bli rätt loja och svårmotiverade under löp vad jag förstått. Men vi provar! Den som lever får se.


För övrigt saknar jag Emil massor! Önskar att han kunde vara hemma hos oss nu! Ett vanligt 9 to 5 arbete skulle inte vara fel om han hade. Men nu är det inte så. Det visste jag redan från början och är inget jag direkt mår dåligt över. Men visst hade det varit skönt om han kom hem varje dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar