4 mars 2013

Mysmorgon

God morgon på er där ute! Hur har ni det?
Här är det bara bra! Ruskigt bra faktiskt! Trots en trälig natt. Ni förstår, Emil vill att Selma ska sova i sin säng. Det vill inte Selma. Så de hade en dust igår kväll. Vi vann och Selma la sig till rätta på golvet. Efter att ha hämtat sin filt först så klart. Inte ville hon sova i sin säng och inte tänkte hon ligga direkt på golvet inte. Hon är finurlig den där lilla damen. Så när vi släckte lampan och skulle sova kände jag att jag var kissnödig. Trots att jag gått på toa innan jag la mig. Så jag tänkte att det nog bara var inbillning. Jag försökte lugna ner kroppen och mig själv för att jag skulle kunna somna. Men se det gick inte! Till slut gav jag med mig och gick upp. Emil reste sig också och jag undrade varför. Han hade tandvärk och ville ta en värktablett. Stackaren har tappat en flisa av en lagning. Han har en ruskig otur den där karln. När han väl gör sig illa (på ett eller annat sätt) gör han det under helgen. Om han dessutom blir hemma en vecka passar han på att göra sig illa kommande helg också. Istället för att göra det under veckan han ändå är hemma. Bra tajming va?

När Emil kom och sa hej då tidigt i morse fick det bli en kissrunda till. Både för mig och för hunden. Vi måste ha druckit som galningar igår båda två.


Så här har det sett ut nu på morgonen. Diesel kom och gosade när jag skulle lägga in mer ved i kaminen. Hon är så underbar den där katten! Länge och väl höll hon på att stryka sig mot mig. 
Selma? Jo då, hon höll sig i soffan.



Men blicken släppte hon inte från katten. När jag kom och satte mig i sofffan försökte jag få henne att låta bli Diesel och istället lägga sig och sova. Selma höll inte med.


Diesel flyttade sig en bit från kaminen och la sig ner. Underbart! Jag trodde först att hon skulle smita tillbaka ut i lilla hallen, men nej, det tänkte hon inte. Superbra träning för Selma! Skönt för min skull också att se de förändringar som skett med djuren.
Faktum är att katterna vågar sig ut hit mer och mer. Selma är riktigt duktig och i flera fall bryr hon sig inte speciellt mycket faktiskt.


Till slut la sig Selma ner. Blicken var fortfarande fokuserad på Diesel, men hon tittade på mig när jag pratade med henne.

Nu ligger Diesel och sover vid fotöljen och Selma sover i soffan bredvid mig. Underbart! Helt jävla underbart! Ännu ett steg i rätt riktning. Jag har tidigare berättat att mitt mål är att jag ska kunna ha både Selma och katterna i soffan tillsammans. Nu känns det inte längre som en omöjlig sak att uppnå. Det är säkert en bra bit kvar innan vi är där, men jag tror att vi kan komma att lyckas. Önskedrömmen vore ju att Selma och katterna blev bästa vänner och låg och sov tillsammans. Men vi tar en dag och ett steg i taget. Precis som med allt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar