22 mars 2013

Och där försvann min bil!

Nej nej, inte själv! Lugna er nu. Emil följde så klart med bilen! 

Jag skrev igår om att jag hade tagit hans cheva till affären. Så han tyckte att han skulle ha jeepen idag! Eller nej, riktigt så är det inte heller. 

Jag tyckte att bromsarna på chevan tog väldigt långt ner. Jag vet att de tar långt ner och gasen högt upp. Tvärt emot hur min bil fungerar. Där tar gasen långt ner och bromsen högt upp. Men igår var jag tvungen att trycka bromsen nästan ända ner i botten för att den skulle ta. Vilket jag inte kunde minnas att jag behövde göra innan. Dessutom lös en röd varningslampa med ett utropstecken i. Det visade sig att det var bromsarna! Emil fick nämligen parkera bilen själv för jag kom inte förbi snövallen. Man kunde tydligen peta i fyrhjulsdriften på chevan... Den tanken slog mig inte alls. Själv har jag konstant fyrhjulsdrift på jeepen. Ja ja, han parkerade bilen och kollade vad det var för en lampa som lös. "Men fan, det är ju bromsarna!" hörde jag honom säga. Med andra ord kan vi inte anväda chevan. Emil och Göran ska åka till Norrköping idag, så därför lånar han jeepen. Tur att man har fler bilar!


Men så uppstod ytterligare ett problem igår. Emil ska ju åka till Stockholm på måndag och jobba. Men chevan kan han inte köra med (den ska lämnas in på verkstan). Skodan vill han inte köra långt med och jag behöver en bil med hundbur i. Hundburen kan jag inte ställa i skodan. Problem med andra ord! Men så hade Emil pratat med sin far igår och han erbjöd sig att följa med mig på hundkursen på måndag. Han kunde skjutsa mig och Selma och vara med på kursen. För han ville gärna se hur det går till och hur jag och Selma sköter oss. Det i sin tur innebär att Emil kan ta jeepen och komma iväg på jobb.


Sen får vi bara hålla tummarna för att chevan blir klar under veckan som kommer. För jag behöver ha bilen i april. Jag börjar ju jobba då! Emil har tidigare erbjudit mig att ta skodan. Mest för att den drar mindre soppa än jeepen. Men jag är inte överförtjust i skodan och kör den inte gärna så långt. Den går an att ta ner till affären eller kanske in till Viken. Men att dagligen pendla mellan Holmbo och Norrköping i den bilen har jag ingen lust med. Jag väljer komfort framför bensinförbrukning i det läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar