28 mars 2013

Olika intressen

Alla är vi olika. Tur är väl det! Kan ni tänka er att leva i en värld där alla har samma åsikter, ser likadana ut, bär likadana kläder och har samma arbete? Nej fy vad hemskt!

Alla tycker vi om att göra olika saker. Vissa älskar matlagning, andra föredrar fotboll, några tycker om att spela instrument och andra att påta i trädgården. And so on.

Själv gillar jag rätt stillsamma grejer. Jag gillar att påta i trädgården. Tyvärr har jag inte hunnit med så mycket i min egen trädgård än. Jag menar, vi flyttade hit i höstas och jag hann inte ens höststäda ordentligt innan vintern kom. Istället får jag slita häcken av mig i vår för att få trädgården så som jag vill ha den.



Jag tycker om att läsa böcker, även om det går i omgångar. Jag gillar att sticka och virka. Jag tycker om att ta promenader eller sitta med en kopp kaffe vid en sjö någon stans. Jag har inget stort behov av vänner. Jag trivs rätt bra själv eller tillsammans med familjen. Jag åker mer än gärna en sväng med en jänkare, till ljudet av en V8 motor och lite psycho- eller rockabilly.



Mitt intresse för djur är stort! Jag önskar så att jag hade möjlighet att skaffa fler. Men det gäller att vara realistisk. Ett djur är inte något man skaffar bara för att det är gulligt eller för att man bara vill ha det. Med djur följer ett stort ansvar! Jag skulle så gärna vilja ha ett par tamråttor igen. Jag saknar mina töser! Men råttor kräver en hel del av sin ägare och jag har inte tid så det räcker till. Men kanske i framtiden att jag kan ta mig an ett par långsvansar igen. För vet ni? De är helt underbara husdjur!


Sen finns det så klart saker som jag inte har något intresse av. Sport till exempel. Det har hänt att jag tittat på både fotboll, ishockey, basket, handboll, friidrott och vasaloppet. Men nej, jag tycker inte att det är varken intressant eller roligt.
Jag uppskattar inte heller att meka med bilar. Något som jag kanske borde vara intresserad av. Men nej, jag har inte tålamodet till det helt enkelt. Jag önskar att jag var mer intresserad, för det skulle underlätta en del. Jag kan fylla på de vanliga vätskorna som en bil behöver. Jag kan dra åt en bult här och där, byta däck och tvätta. Men längre än så sträcker sig inte mitt intresse för själva mekandet.
Laga mat är ännu en sak som jag inte finner roligt. Jo, om jag lagar mat tillsammans med någon annan kan jag tycka att det är kul. Det är också roligt att bjuda på mat när det kommer gäster. Men själva tillagandet hade jag kunnat vara utan!

Vad tycker ni om att göra? Vad tycker ni inte om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar