20 mars 2013

Selma i snöyran

Selma och jag tog en promenad i snöyran. Men hon ville inte gå långt alls. Sen hon började löpa har promenaderna blivit kortare och kortare känns det som. Jag lyckades i alla fall få hennes snöskuttande och snönosande på film.



När vi kom in igen vilade vi en liten stund. Sen tyckte Selma att vi skulle göra något. Så jag plockade fram klickern och belöningsgodis. Sen tränade vi på sitt, ligg, stå, stanna, ingångar, inkallning och fot. Det blev visst en "rulla" också. Kan ju inte bara träna "seriösa" grejer. Jag fick lära mig en ny sak igår. När man går ifrån hunden, vid exempelvis "stanna", ska man flytta det bortre benet först. Med andra ord sätter jag Selma på min vänstersida, ber henne stanna och sedan går jag med höger fot först. Om jag vill att hon ska följa med går jag med vänster ben först. Jag vet inte riktigt om det spelar någon roll för hunden eller om det är så man "ska" göra vid tävling. Men i vilket fall som helst känns det rätt naturligt.
Selma var jätteduktig! Det blev ett par snabba läggningar på slutet. Sen märkte jag att hon tappade sugen lite. Jag vill så gärna fortsätta när det går bra. Men det är egentligen då man ska sluta. Just för att det ska bli en positiv upplevelse för oss båda. Jag måste lära mig det. För annars kör jag på tills Selma blir trött eller tappar motivationen. Vilket inte är önskvärt. I vilket fall som helst gjorde jag ett par övningar till och gav henne massor med beröm. Sen avslutade vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar