7 mars 2013

Skiftbyte

Jo ni förstår, våra katter är två roliga unika varelser. Olja har varit ungefär den samma sen hon kom hit. Lekfull, busig, bestämd och äventyrlig. Hon vill gärna vara med i sängen när vi ska sova. Åtminstone när Selma inte är i rummet. Hon ska gosa, tvätta håret på en och gärna börja busa. Något som jag inte alltid uppskattar, men jag är glad att hon söker närhet.
Diesel där emot har utvecklats något enormt sen första dagen! I början var hon lite försiktig av sig. I och för sig var hon nykastrerad och var väl påverkad av det, men ändå. Hon var bara ute kortare stunder, låg och sov mycket och var inte jättesugen på att kela. Var efter tiden gick blev hon mer kärvänlig, hon verkade på något vis så tacksam. Tacksam för att hon fått flytta till ett hem där hon var välkommen på riktigt. Kattsanden var av finaste kvalitet, maten lika så. Båda katterna fick vackrare päls tack vare maten. Den blev silkesmjuk, glänsande och låg vackert på kropparna. Nu är Diesel ute längre stunder. Hon krafsar på köksfönstret när hon vill komma in och ger sig inte förrän man öppnar dörren åt henne. Söta, älskade lilla myskatten.

Det där med skiftbyte (se rubrik) då? Jo, ibland händer det att katterna går om varandra. Som idag. Jag släppte ut båda i morse. Efter en stund ville Diesel komma in. Hon åt lite mat och satte sig sedan i hallen och tittade på mig. Hon ville gå ut igen så det fick hon. När jag öppnade dörren gick Diesel ut och Olja kom in. Hon satte sig och åt och ropade sedan på mig. Då var det bara att gå och släppa ut henne igen.



Igår när jag var hos Mia på Fritidsbutiken fick jag med mig en kattlucka hem. Jag fick låna med mig den för att se om den passar i altandörren. Emil ska få hjälpa mig med den saken. Passar den köper jag den, annars får Mia tillbaka den så får vi leta efter en annan lucka.
En kattlucka gör att kissarna kan komma och gå som de vill. Samtidigt kan vi stänga den om vi inte vill ha dem i huset (vid renovering eller liknande) eller för att hålla dem inne nattetid. Smidigt värre!

Mia skulle också titta på kattmat och kattsand. Maten vet hon att hon kan ta hem (Royal Canin), sanden var en annan femma. Men hon har ett annat märke jag ska prova. Det var 40 kronor billigare än den jag kör med nu. Jag köper ju hellre djursaker hos Mia och stödjer henne, än att handla över internet. Så länge hon kan sälja för ungefär samma pris vill säga. Men det kan hon förhoppningsvis. Hundmaten köper vi redan hos henne (också Royal Canin).

Här är en länk om ni vill läsa lite mer om Mia. Det står också lite om Marias hus och Evas café.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7692087

Ni förstår, jag stödjer hellre lokala butiker än att köpa över internet eller i andra affärer. I den mån det går så klart. Ta exempelvis Ica Sjöberga här hos oss. De har kanske inte ett jättestort utbud, men de har allt jag behöver ha! Först när jag flyttade hit tänkte jag att de skulle vara rätt dyra. Mindre mataffärer är ofta det om man jämför med de större. Typ Ica Maxi eller Coop Forum. Men faktum är att priserna inte är skyhöga! De ligger rätt nära priserna i de större mataffärerna. Superbra! Då har vi råd att handla här nere för att få ha dem kvar.
Jag vill även stödja Mia på det sättet. För att hon ska kunna fortsätta ha sin butik öppen. Det är alltid bra att ha butiker så nära som möjligt.
Marias Hus är också ett sådant exempel. Där har jag handlat rätt mycket saker och kommer definitivt att fortsätta med det. Presenter är exempelvis skitbra att skaffa hos Maria. Speciellt om man inte riktigt vet vad personen vill ha. Det finns lita allt möjligt och man kan lätt plocka ihop en "bra att ha" korg.

Hur gör ni? Handlar ni i era småbutiker eller åker ni en bit för att komma undan billigare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar