20 mars 2013

Träning

Selma är en riktig liten gosegris! Hon ska vara nära jämt! Om hon inte tycker det är för varmt eller om hon vill vara ifred en liten stund. Jag tog mig en dusch för en stund sen. Så Selma var kvar i vardagsrummet med Emil. När jag kom ut igen blev jag hälsad av en viftande svans. Ja, Selmas svans alltså, Emil har ingen. Hon skulle både pussas och gosa. Självklart hälsade jag på henne och satt en stund och kelade med henne. Sen gick jag in på toan. Då kunde inte Selma ligga kvar i soffan, utan skulle prompt följa med mig. Där damp hon ner framför mina fötter och flyttade inte på sig förrän jag lämnade toan igen.



"Vad då? Ska du gå? Nehe, du skulle bara kissa. Då ligger jag kvar här en stund till då."

Det kändes så bra igår att få bekräftelse på att Selma faktiskt kan. Hon är kontaktsökande och arbetsvillig. Bara det att det finns så mycket att nosa på när man kommer till ett nytt ställe. Fram till nästa kurstillfälle ska vi träna på sitt och ligg. Något hon kan bra, men vi behöver träna mer på ligg. Vi ska också träna mer på stanna. Både när hon sitter och ligger, men jag tror att jag ska lägga mer vikt på att hon ska ligga och stanna. Sitt och stanna kan hon rätt bra. Jag måste göra inkallningar också. Något jag borde göra hela tiden känns det som. Problemet är att hon gärna vill springa runt och busa när jag sätter henne i lina. Så det är svårt för mig att få henne till att träna. Något vi måste bli bättre på.
Vädret ute är inte direkt trevligt. Helst skulle jag vilja träna ute med henne. Mest för att få lite störningar. Så att både jag och Selma får jobba hårdare för att få kontakt och hålla fokus. Men jag har ingen lust att träna utomhus när det är 15-20 cm snö på backen. Så vi får köra stenhårt inne och försöka lite smått ute helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar