17 april 2013

Det är tröttsamt

Att må psykiskt dåligt är inte bara påfrestande för hjärnan. Det är också otroligt jobbigt för kroppen. Idag är jag trött så in i bomben. Fast jag fick sova rätt antal timmar. Var uppe och kände efter lite tidigt i morse, men jag orkade verkligen inte åka och jobba. Skickade ett sms till min arbetsledare strax efter klockan sex. Hon gav mig i uppdrag att hitta vitsippor idag. Det tyckte jag var gulligt! Men verkligen ingen dum idé! Kanske skulle kliva ut i skogen och se om jag hittar något. Eller kanske gå ut på gärdet och bortåt stora vägen. Där i dikena kanske det kan finnas. Fast det är ruskigt blött överallt! Många gärden och hagar här ikring är helt översvämmade. Inget vidare. Men bara snön får smälta ordentligt nu kanske det kan börja torka upp. Det håller jag tummarna för i alla fall.

Men som sagt var, att må psykiskt dåligt påverkar även kroppen. I alla fall på mig. Igår när jag kom hem efter att ha hämtat Göran kände jag mig helt matt. Både i huvudet och i kroppen. Tre dagar i rad har jag sovit middag. Något jag aldrig gör annars. Jo jag brukar ju lägga mig en stund på jobbet efter lunchen, men då sover jag aldrig. Nu har jag alltså legat och sovit ordentligt. Stackars lilla kroppen.
Psykisk ohälsa kan också göra att man tappar i vikt. Jag är redan rätt smal, så det finns verkligen inget överskott att ta av. Min mor påpekade att jag såg rätt tunn ut och frågade om jag gått ner i vikt, vilket jag har gjort.
Det syns även i ansiktet på mig att jag inte mår bra. Jag stod och tittade mig själv i spegeln igår. Det var en sorglig syn. Det fanns ingen gnista i ögonen som tittade tillbaka på mig. Hyn var grådassig och ögonen trötta.

Just nu befinner jag mig i en sån där mellanfas eller vad man ska kalla det för. Jag känner liksom ingenting, samtidigt som jag känner massor. Jag är lite som en zombie. Jag är medveten om saker runt omkring mig, samtidigt som jag inte lägger märke till dem. Det är knepigt det där. Därför tänker jag vara alert när jag går ut med Selma. Jag ska lyssna på fåglarna, på vattnet som forsar i bäcken. Jag ska njuta av solens värmande strålar och att himlen är vackert blå. För jag vill verkligen inte missa våren! Ett år hade jag så mycket att göra i skolan att jag helt missade att det blivit vår. Det gick liksom från vinter till sommar på en gång för mig. På något underligt vis. Jag vill inte missa alla vårtecken. Alla blommor som ploppar upp här och där, knopparna på träden, fåglarnas kvitter och det nya fräscha gräset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar