7 april 2013

Framtidstankar

Jag tänker ganska ofta på min framtid. Jag funderar över hur den ser ut, vilka mål jag har och hur jag ska gå till väga för att göra mitt liv till något jag trivs med. Samtidigt som jag vet att jag inte kan styra över min framtid helt och hållet. Ni vet, jag tror på ödet och det övernaturliga. På ett sätt tror jag redan att mitt liv är planerat ut i minsta detalj, samtidigt som jag tänker att mina val påverkar min framtid. Det är knepigt det där.

Jag är en person som vill ha kontroll. Jag vill kunna kontrollera saker för att känna mig trygg. Så det gäller att jag ser skillnad på saker jag kan styra över och saker jag inte kan påverka. Exempelvis kan jag inte styra över vädret, men jag kan ta på mig "rätt" kläder. Jag kan inte kontrollera snön på vintern, men jag kan ha dubbdäck på bilen och anpassa hastigheten efter väglaget. Är ni med?
Likadant får jag göra med mina livsval. Jag kan utbilda mig, söka arbeten, leta nya vänner, renovera mitt hem och så vidare. Men det finns inget som säger att det kommer vara för evigt. Jag kanske kommer arbeta säsong på kyrkogården i resten av mitt liv, men det är inget jag vill. Därför måste jag fundera på vad jag skulle vilja göra och hur jag ska göra för att ta mig dit.

Alla dessa tankar gör mig snurrig! Jag blir förvirrad och förtvivlad när jag inser att jag kanske inte befinner mig riktigt där jag önskar att jag var. Samtidigt blir jag fylld av hopp inför framtiden. Eftersom jag vet att jag kan förändra så mycket för att ta mig dit jag vill.

Glad, förvirrad och hoppfull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar