22 april 2013

Gröna fingrar

Jag lyckades med bedriften att plantera om alla växter vi har. Inte dåligt med tanke på att Selma ibland blir rätt påfrestande då hon "inte får vara med". Vilket för henne innebär att kunna stå precis bredvid och stoppa nosen i allt som jag håller på med. Självklart fick hon vara med ute medan jag bökade i jorden.


Mina paintskills är inte så bra. Så ni får allt nöja er med dessa bilder. Här ovan är de sådder som tog sig. Här kan ni se hur det såg ut i början.


Jo fågelburen står framför ett av köksfönstren. Pippina gillar att sitta och titta ut genom fönstret, tro det eller ej. När solen lyser och det blir för varmt flyttar de sig bara till den delen som ligger i skuggan. Smidigt!


Alltså, jag var rätt säker på att växten till höger var en draecena. Men när jag googlade för att hitta namnet på den vänstra växten upptäckte jag att det var den som var en draecena. Så jag försökte hitta det rätta namnet på den högra växten, utan resultat. Någon som vet vad det är?

I mitten ser ni mina små orkidébebisar. Jag fick sex skott på mina två phalenopsis under sensommaren förra året. När de hade växt till sig klippte jag av dem och satte dem i egna små krukor. Nu har jag fyra små bebisar kvar och en "vuxen", de andra har dött.


Den här flaskliljan fick Moa i något påskarrangemang har jag för mig. Det måste vara minst fem år sen eller något sånt. Hon ville inte ha den, så jag fick den. Yey!


Ampelliljan ser lite ledsen ut. Så hoppas att ny jord ska göra den glad igen. Mycket bra och tacksam växt som inte kräver så mycket skötsel.

Paradisträd ska det stå till höger! Men nu orkar jag inte ändra det. Det är ett skott från trädet på första bilden. Det fick vi av en granne som inflyttningspresent. Jag ville redan från början forma trädet enligt mina preferenser, därför nöp jag av en gren. Vips så fick jag ett nytt litet träd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar