23 april 2013

Kattlåda

Ja, inte som i toalåda alltså. Jag tillverkade nyss ett par lådor för Olja att lägga ungarna i. Om hon nu kan tänka sig att göra det. Tidigare gjorde jag i ordning en garderob åt henne. Men hon har inte visat något större intresse för den. Däremot gillar hon sängen och golvet bredvid mitt sängbord. Jag hoppas verkligen att hon inte lägger ungarna där! För min del gör det väl inte så mycket kanske. Men Selma skulle nog inte få mycket ro om det var en massa katter i sovrummet. Dessutom har jag fått berättat för mig att det inte är så lätt att flytta mamman och ungarna. Just för att mamman tycker att hon valt det bästa stället för sina barn.


Här är en låda. Olja brukar ligga på golvet i badrummet ibland. Ofta lägger hon sig på mattan. När jag duschar brukar jag dessutom lägga en handduk på golvet. Den är populär att ligga på! Så kanske kan det där vara ett bra ställe för kissarna.


Eller varför inte bosätta sig precis bredvid toan? 
Den här lådan var bara att tejpa ihop och göra en öppning i. Den andra fick jag krångla lite med då den var rätt låg. Men det gick. Jag delade ett gammalt täcke och ett underlakan i två delar. Så vek jag täcket och bäddade in det i lakanet. Mjukt och skönt. Sen tog jag en handduk och hängde över för att det skulle bli lite mer skyddat. Håll tummarna för att hon väljer en av lådorna nu! Fast det är klart, hellre att hon lägger ungarna i sovrummet än ute! 


Selma tyckte inte det var roligt att få sitta bakom galler. Jag var ute med henne en sväng först, men jag lyckades visst inte trötta ut henne tillräckligt. Hon fick några kartongbitar att leka med. Det höll henne sysselsatt i drygt en minut.

Nu slappar vi i soffan hunden och jag. Om drygt en halvtimma far jag och svärmor till vårdcentralen. Göran kommer hit och tar Selma, så hon håller sig lugn. Lite pirrigt och nervöst känns det allt. Men samtidigt ska det bli så skönt att äntligen få träffa en läkare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar