22 april 2013

Lilldammen

Jo förstår ni. Vi har en liten "damm" på berget. Förra ägaren har någon gång satt lite betong med sten i för att göra en liten damm. Rätt gulligt faktiskt! Jag har länge velat ha en damm med fiskar i. Bergsdammen är på tog för grund för det ändamålet tyvärr. Kanske att vi skulle kunna borra den djupare, men risken är nog att berget spricker. Det vill jag verkligen inte!



Igår försökte jag räfsa upp skiten som låg i vattnet. Barr, löv och alger. Det gick så där. Men då sa min käre svärfar att jag kunde ta en kvast och sopa bort det istället. Så det provade jag idag. Snart insåg jag att det var lika bra att borsta ut allt vatten. Smidigt och enkelt. På med storstövlarna bara och sen sopade jag för fulla muggar!


Dammen blev näst intill tom på vatten. Lite blev det kvar. I nedre högra hörnet ser ni betongkanten. Inte så vacker direkt, men fullt fungerande för ändamålet.


Så här ser det ut om man står på berget. Här syns även betongkanten lite bättre. Längst ut till höger i bild funderar vi på om vi ska bygga upp en damm. Berget går strax under gräsmattan, så jag tror inte att vi kan gräva tillräckligt djupt. Om jag inte har helt fel måste en damm vara minst 80 cm på det djupaste stället för att fiskarna ska kunna övervintra.

Hur som helst har jag haft en riktigt bra dag. Så länge jag inte tänker på att jag mår dåligt känns det helt okej. Det är när tankarna på allt jobbigt kommer som jag blir nere och ledsen. Imorgon ska jag till läkaren, hoppas att jag får börja äta medicin på en gång då. Kuratorn har fortfarande inte kontaktat mig fast det är en vecka sen jag ringde. Dessutom ringde jag i torsdags med för att be om en tidigare tid, vilket jag inte fick. Då påminde jag även om att jag ville ha kontakt med kuratorn. Göran tar Selma och Biggan ska följa med mig. Jag frågade om hon kunde tänka sig att göra det då jag tycker det är obehagligt att köra själv. Kan ni förstå vilka underbara svärföräldrar jag har!? De bryr sig minst lika mycket som min egen mor. Jag kan inte beskriva hur otroligt bra det känns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar