17 april 2013

Underbara vår!

I förmiddags var jag ute med Selma i drygt en halvtimma. Jag tittade och tittade men kunde inte hitta några blommor ut med skogsvägen. Vi gick en annan väg idag, men jag tänkte att det nog var ett bra ställe att hitta vårblommor på. Så var alltså inte fallet. Jag gick hem och slängde mig på soffan istället.

Men så på eftermiddagen tog jag ett tag med "skitspaden" på tomten. Det är rätt mycket hundskit som kommit fram nu när snön smält. Inte så nice att trampa omkring i det. När jag gick förbi berget för att slänga skiten fick jag syn på dessa skönheter nedan.


Vi har snödroppar på tomten! Det visste jag inte. Vi flyttade ju hit i oktober, så det är grymt spännande att se vad som dyker upp på tomten.

När jag fått bort alla små kluttar jag kunde hitta tog jag med mig Selma på en sväng uppåt skogen. Vi strosade sakta fram längs vägen och njöt av det härliga vädret. Nog för att det blåser ruskigt mycket idag, men det är ändå väldigt varmt ute. Vi såg en fjäril flyga förbi och strax efter vände jag huvudet mot skogen igen. Då fick jag plötsligt syn på något blått bland löven. Tadaaaaa! Kolla vad jag hittade!


Små vackra blåsippor stod i skogsslänten och lyste mot mig. Så underbart! Jag har bara sett blåsippor en gång förut. Det var för drygt ett år sedan när jag och familjen var vid marmorbruket. De är så sjukt söta!

Efter att ha fotat lite och låtit Selma nosa runt gick vi vidare. Jag var rädd att hon skulle norpa åt sig blommorna, men det gjorde hon inte. Selma har nämligen en förkärlek för allt som sticker ut i naturen. Så som grenar, kottar, stenar och blommor. Ända sen hon var valp har hon norpat åt sig saker längs vägen. Sötnosen!
En liten bit längre fram på vägen fick jag syn på dessa.


Vitsippor! Det var ju dem jag var ute efter att få syn på! De var inte så många, så jag lät dem stå kvar. Annars hade jag gärna plockat med mig några in.


Selma nosade runt, men hon var faktiskt inte så intresserade av just blommorna.

Det är vid sådana här tillfällen livet känns bra! Då är det som om jag går på små rosa fluffiga moln. Samtidigt är jag så otroligt trött idag! Jag har ingen energi till att göra något. Samtidigt finns det så mycket jag vill göra. Snacka om att viljan och orken krockar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar