15 augusti 2013

Att älska sig själv!

Det är bara att inse! Du är värd att älska dig själv! Du är värd att ta hand om dig själv. Både fysiskt och psykiskt. Du är värld det bästa i livet.

Jag har aldrig haft några större problem med varken självkänsla eller självförtroende. Det beror nog mest på att mina föräldrar såg till att jag visste att jag var bra precis som jag var. De berättade dagligen för mig att jag var bra. Att jag kunde klara allt jag ville. Det har sedan följt med mig på livets väg. Tack mamma! Tack pappa!

De senaste åren har jag lärt mig mycket om mig själv. Jag har lärt mig att ta hänsyn till mina behov. Om jag inte gör det kommer det surt efteråt. Jag måste få vila när min kropp behöver det. Jag måste få äta så fort min mage säger till. Jag måste få utlopp för min kreativitet, annars blir jag nedstämd.
Ett typexempel är när jag är iväg på något. En fest, ett evenemang eller kanske bara på besök hos familjen. Känner jag mig trött måste jag vila. Blir det för mycket för huvudet måste jag därifrån. Ibland kan det räcka med att bara gå iväg en stund, ibland måste jag hem.
Jag har haft väldigt svårt att acceptera det. Under mina sena tonår kunde jag vara uppe och festa hela nätterna. Jag hade inga problem med folkmassor, konserter eller annat sådant. Men nu fungerar jag inte så längre. Jag saknar det! Jag vill så gärna vara med, jag vill inte missa något! Men jag måste lyssna till min kropp och mitt huvud. Annars mår jag sämre efteråt.

Hur svårt det än kan vara att "bli vän" med sina karaktärsdrag så anser jag att det är värt det. Hur mycket jag än vill vara med på något, vet jag att jag tjänar på att stanna hemma om jag känner mig för trött.

Jag vill uppmana dig som läser detta att försöka komma överens med dig själv. Att försonas med alla dina personlighetsdrag. Vill du förändra något? Prova och se om det går. Fungerar det inte? Gör det bästa av situationen och försök att bli vän med beteendet istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar