11 augusti 2013

Strömavbrott på landsbygden

Det blev lite ordning igår i alla fall. Jag lyckades gråta en skvätt och då kändes det genast bättre. När jag hade lugnat ner mig bad jag Emil att säga åt mig vad jag skulle göra. Vi behövde städa och jag ville verkligen göra det. Så han fick delegera ut arbetsuppgifter åt mig. Mitt huvud var alldeles för snurrigt för att kunna koncentrera sig på en sak. 


Damen ovan har hunnit fylla ett år. Vi har kommit en lång väg tillsammans, men har fortfarande mycket kvar att lära. Jag har insett att jag måste vara hård mot henne. På sättet jag tilltalar henne när jag vill att hon ska göra något. Speciellt när hon är uppslukat av annat. Jag tror att vi kommer bli ett riktigt bra team hon och jag. Älskade lilla Selma <3


Alltså, en sak som jag fortfarande inte har vant mig vid här på landet är när åskan går. Ja, åskan i sig är inget problem, men effekterna av den är ganska annorlunda här gentemot hur det blir i städerna. Här går strömmen till och från när åskan är framme. När det mullrar precis ovanför huset skakar hela golvet. Jag gillar det! Bortsett från strömavbrotten. 
Vi gjorde det bästa av situationen. Kvällsmat i köket med levande ljus. Mellan avbrotten lyckades jag värma mitt te i micron. Tro mig, jag funderade starkt på att göra upp en eld ute och koka vatten på. Men det regnade så förbannat, så jag vet inte om det hade blivit så lyckat.

Nitro fick gå ut själv för första gången igår. Jag har haft honom i sele ett par gånger tidigare. Jag satte på honom ett halsband inne först så han fick vänja sig vid det. Nitro fattade inte varför jag insisterade på att hänga en pingla runt halsen på honom. Han kunde ju inte nå den och leka med liksom! Självklart skulle det då börja åska och regna när lilla Nitro var ute. Olja och Diesel var med honom, men jag var ändå lite orolig för hur han hanterade ovädret. Rätt som det var hörde vi honom skrika under köksgolvet. Katterna brukar nämligen hålla till under huset. Jag for ut och försökte få tag i honom. Det var lättare sagt än gjort! Olja och Diesel lyckades jag få ut på "rätt" sida huset. Alltså vid altan. Nitro däremot förstod inte hur han skulle ta sig dit. Istället fick jag plocka fram honom från andra sidan huset.


Det tog visst på krafterna att vara ute! Älskade små buskatter <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar